رژیم غذایی کم چرب وعواقب فاجعه بار آن بر سلامت

 23 مه 2016- کارشناسان بریتانیایی هشدار داده اند که دستورالعملهای فعلی رژیم های غذایی بمنظور کاهش مصرف چربی دارای پیامدهای بهداشتی فاجعه باری است.

 انجمن ملی چاقی(NOF) و سازمان همکاری بهداشت عمومی(PHC) خواهان تغییرات اساسی در دستورالعمل های رژیم غذایی فعلی برای رژیم های کم چرب شدند. سیاست های بهداشتی رسمی بریتانیا در 30 سال گذشته مبنی بر توصیه به رعایت رژیم غذایی کم چرب بوده است که محققان در گزارش کنونی انجمن ملی چاقی و سازمان PHC، خواهان تغییرات اساسی  در آن شده اند.

بر اساس گزارش محققان انجمن ملی چاقی، رعایت رژیم غذایی کم چرب برای کاهش مقدار کلسترول بر اساس علوم ناقصی تدوین شده است زیرا به افزایش مصرف تنقلات و کربوهیدرات ها منجر میشود. PHCکه یک سازمان غیر انتقاعی مستقل است نیز خواهان تغییر دستورالعمل های تغذیه ای رسمی فعلی به دستورالعمل تغذیه ای با رژیم کم کربوهیدرات شده است. محققان دلیل نرخ بالای چاقی و دیابت نوع 2 را در بریتانیا دستورالعمل های کنونی می دانند آنها استفاده از غذاهای اسنک و سرپایی را دلیل بروز بحران چاقی می دانند.

دکتر Malhotraاز سازمان PHCمیگوید: دستورالعمل های تغذیه ای که به منظور ترویج مصرف رژیم های کم چرب  توصیه می شوند، شاید بزرگترین اشتباه تاریخ پزشکی مدرن بوده است و نتیجه ی آن عواقب مخربی است که بر سلامت عمومی بر جا گذاشته است.

او می افزاید: متأسفانه این توصیه های غیر سودمند همچنان  ادامه دارد ما باید فوراً در رساندن این پیام به مردم برای معکوس نمودن دیابت نوع 2 و چاقی تغییراتی اساسی ایجاد کنیم و باید به مردم خوردن  چربیهای سالم را توصیه  کرده و آنها را از مصرف متعادل چربیها نترسانیم.

به افراد مبتلا به دیابت برای مدتهای طولانی مصرف رژیم های غذایی با کربوهیدرات بالا و چربی پایین توصیه شده است اما تحقیقات اخیر ثابت کرده است که رژیم غذایی کم کربوهیدرات با چربی بالا برای کاهش قند خون و وزن در این افراد بسیار سودمندتر است.

در گزارش جدید انجمن ملی چاقی بریتانیا شواهدی از چندین مطالعه ی بالینی گردآوری شده است که نشان می دهد رژیم های غذایی با چربی بالاتر و کربوهیدرات کمتر از رژیم های غذایی کم چرب در کاهش وزن و کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی موثرترند. به این افراد  توصیه شده است از غذاهایی با برچسب کم چرب یا بدون چربی استفاده نکنند زیرا شواهد محکمی دال بر کاهش خطر حوادث قلبی عروقی و مرگ  با  کاهش مصرف چربیهای اشباع وجود ندارد. از این گذشته ثابت شده است که خوردن  محصولات لبنی با چربی کامل نظیر شیر، ماست و پنیر به حفاظت  از قلب آنها کمک می کند.

پرفسور Haslamمدیر انجمن ملی چاقی می گوید: به عنوان یک پزشک  که هر روز بیماران را مداوا می کنم، به سرعت متوجه شدم  که دستورالعمل های کربوهیدرات بالا و چربی بسیار کم عقیقاً اشتباه بوده اند. تلاش هایی که تاکنون بر اساس این دستورالعمل ها شده است شکست خورده اند و شانسی برای کاهش چاقی علیرغم تلاش های فراوان مقامات بهداشتی و دانشمندان با استفاده از این روش ها وجود ندارد.

 دکتر Tedstoneمدیر متخصصان تغذیه در سازمان بهداشت عمومی انگلستان از توصیه به خوردن کمتر چربیها وغذاهای پرکربوهیدرات دفاع کرده است و می گوید: با توجه به همه ی شواهد، درخواست ازمردم برای خوردن بیشتر چربیها و کاهش مصرف کربوهیدراتها غیر مسئولانه است.

 برای اطلاعات بیشتر در مورد مزایای خوردن رژیم غذایی کم کربوهیدرات برنامه ی مجانی کم کربوهیدرات را که یک برنامه ی ده هفته ای رایگان است، امتحان کنید. این  برنامه می تواند به افراد  مبتلا به دیابت برای دسترسی  به کنترل قند خون بهتر و کاهش وزن  بیشتر کمک کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/low-fat-diet-advice-has-had-disastrous-health-consequences,-according-to-new-reports-99465628.html